کتاب های موسسه برای صلح

۱  ارزش های زندگی

    کتاب ارزش های زندگی مجموعه ای از ۱۰ عنوان ارزش انسانی است که  در قالب یک برنامه جهانی  توسط بیناد   Living values   و حمایت یونسکو  برگزار می شود .  در سال ۱۹۸۹ یکی از کارشناسان موسسه  در کارگاه بین المللی این بنیاد در انگلستان شرکت کرد و موفق به تهیه منابع  این شیوه تفکر شد .

    موسسه از سال ۱۹۸۹ کارگاه های مختلفی را در تهران و در شهرهای مختلف کشور بر اساس این مدل آموزشیب گزار کرد و در تمام این سال ها سعی کرد که مدل فوق راب ر اساس مسایل فرهنگی ایران بومی سازی کند . مجموعه ی  این تلاش  ها موجب شد که در سال ۲۰۰۶   میلادی کتاب فوق از سوی موسسه برای چاپ  آماده سازی شود .

      این کتاب برای معلمان و مربیان و خانواده ها تنظیم شده است تا بتوانند محتوای مناسبی را بر اساس فرهنگ صلح برای کار با دانش آموزان سال های اول دبستان و مراکز پیش دبستانی در اختیار داشته باشند .  ارزش های ارایه شده  در این کتاب عبارت ست از : صلح ، شادی ، آزادی ، فروتنی ، سادگی ، همکاری ، مسوولیت ، راستی ،

    همان طور که  اشاره شد این کتاب  کاملا بر اساس فرهنگ ایران  بومی سازی شده است  و مجموعه ای از فعالیت های جدید و دست اول نیز در آن منعکس شده است .

   قابل ذکر است که این کتاب در طی یک سال  سه بار تجدید چاپ شد و مورد استقبال بسیاری از معلمان و مربیان مرکز آموزشی قرار گرفته است .

۲ قصه های شب

     قصه های شب مجموعه ی ۳۶۶ قصه برای کودکان خردسال برای خواب آن ها تنظیم شده است . کتاب به گونه ای است که والدین می توانند هر  شب یک قصه مناسب را با توجه به بهداشت روانی برای یک خواب خوب  کودکان ،   بخوانند .

   نکته ی ویژه ای که این کتاب ها  را از تمام نمونه های موجود جدا می کند انتخاب قصه ها بر اساس بیانیه فرهنگ صلح است .  در تمام قصه ها سعی گردیده قصه هایی انتخاب شوند که بر اساس مفاهیم فرهنگ صلح مانند احترام به حقوق اقوام ، ادیان و ملیت ها ، توجه به معلولین ، برابری جنسیتی ، احترام به محیط زیست ، حقوق پناهندگان ،  نفی خشونت و… باشد .

    در هر مجموعه قصه هایی از اقوام مختلف ایرانی و  ملل دیگر  با معرفی کوتاهی از آن فرهنگ و سرزمین آورده شده است .

     قصه های شب در حقیقت گنجینه ای از قصه های صلح آمیز برای کودکان خردسال است .

     در آماده سازی این کتاب نزدیک به ۴۰ نفر از کارشناسان ، نویسندگان و مترجمین ادبیات کودکان ایران همکاری و مشارکت داشته اند.  برای تدوین این کتاب همکاران موسسه پژوهشی کودکان دنیا بیش از ۵ سال  به طور متمرکز کار تحقیقاتی  انجام   داده اند .

۳ –  صلح را از كودكي بايد  آموخت

 اين كتاب مجموعه  گفتگوهايي است كه پريچهر نسرين پي با كارشناسان مختلف پيرامون صلح انجام داده است .

 جلد اول اين كتاب مصاحبه با توران ميرهادي و ناصر يوسفي  پيرامون  تعليم و تربيت و مفهوم فرهنگ صلح است. هر يك از اين دو   كوشيده اند كه ديدگاه هاي خود را  درباره ضرورت  آموزش و پرورش  و فرهنگ صلح بيان كنند.

 جلد دوم مصاحبه هايي با  نوش آفرين انصاري ، مريم احمدي ، منير همايوني و  نسرين مصفا بابت فرهنگ صلح . هر يك از اين  متخصصان خود عهده دار  يك سازمان غيردولتي هستند كه در زمينه هاي متنوع براي ارتقا فرهنگ صلح فعاليت مي كنند .